
Hvor lang tid tar det å lade en elbil i elbillader? Det er avhengig av flere faktorer og er litt teknisk. For eksempel er det avhengig av om du bruker ladestasjoner langs veien eller om du har ladestasjon hjemme eller om du har med deg elbillader på hytta. I alle tilfelle: Her får du svarene.
Det første vi må vite for å finne ladetiden, er hvor stort batteri elbilen har? La oss si at din elbil er en normal, ganske ny elbil med et 50 kWt-batteri. Størrelsen på elbilbatteriet finner du i spesifikasjonene til bilen.
Hvis du har en vanlig stikkontakt hjemme eller på hytta og en kabellader til elbilen, lader du bilen din på 10-16A. Det tilsvarer 2200 til 3600 watt. Da bruker du fra 14 til 23 timer på å lade bilen fra 0-100 prosent.
Hvor lang tid det tar å lade en elbil, er avhengig av:
- Hvor stort batteri du har i elbilen
- Hva slags ladekabel du bruker
- Hvor stor kapasitet det er i ladekontakten på veggen
- Hvor stor kapasitet det er i ladepluggen på elbilen
- Temperaturen der du lader

Norges mest solgte elbiler og batteristørrelser (2021)
Bilmerke/modell | Antall solgt | Størrelse på batteri |
1. Tesla Model 3 | 12 058 | 60-80 kWt |
2. Toyota RAV4 (hybrid) | 8 928 | 18 kWt |
3. Volkswagen ID.4 | 8 645 | 58-82 kWt |
4. Tesla Model Y | 8 267 | 57-75 kWt |
5. Volvo XC40 | 6 415 | 67-75 kWt |
6. Ford Mustang Mach-E | 6 160 | 70-91 kWt |
7. Audi e-tron | 5 745 | 65-86,5 kWt |
8. Skoda Enyaq | 5 711 | 58-77 kWt |
9. Nissan Leaf | 5 313 | 39-59 kWt |
10. Polestar 2 | 4 103 | 67-75 kWt |
Så fort lader du en elbil
Batteriet vi bruker som eksempel er på 50 kWt, det vil si det samme som 50 000 watt per time (kWt).
Hvis du tenker deg at vi skal fylle batteriet med 50 000 watt. Så er det ganske enkelt å regne ut hvor lang tid det tar å fylle batteriet med strøm:
Strømmen du har i stikkontakten hjemme tilsvarer cirka 3 600 watt per time, altså at 3600 watt går inn i batteriet per time.
Regnestykket blir derfor ganske enkelt: 50 000 watt delt på 3 600 watt. Og da får du svaret; det tar cirka 14 timer å fylle et elbilbatteri på 50 kWt.
Tabell: Så lang tid tar det å lade forskjellige elbiler*
Elbil type | Størrelse på batteri | Ladetid med ladekabel (nødlader) 3,6 kWt | Ladetid med Normal hurtiglader 22 kWt | Ladetid med hurtiglader 50 kWt |
Bitteliten elbil (C-Zero, Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEv, VW e-up, Seat Mii, Fiat 500, Honda E, Smart EQ) | 14-30 kWt | 4-8 timer | 0,6-1,4 timer | 0,3-0,6 timer |
Små elbiler (MG4, Peugeot e-208, BMW i3, Renault Zoe, E-golf, Nissan Leaf, XPeng G3, Ioniq, Kona electric, VW ID.3 | 20-60 kWt | 2,7-5,5 timer | 0,3-0,9 timer | 0,4-1,2 timer |
Mellomstore elbiler Tesla 3, Polestar 2, XPeng P5, Hyundai IONIQ 5, ŠKODA iV, VW ID.4, CITROËN Ë-C4, | 30-80 kWt | 8-22 timer | 1,4-3,6 timer | 0,6-1,6 timer |
Store elbiler (mikro-SUV osv) MG ZS EV, TESLA Y, TESLA S, XPeng P7, Hyundai IONIQ 5 ŠKODA ENYAQ iV, BMW iX, Audi e-tron, Renault, Ford Mustang Mach-E | 40-100 kWt | 11-28 timer | 1,8-4,5 timer | 0,8-2 timer |
GIGANTISKE elbiler (SUV) Tesla X, Maxus EUNIQ5, Toyota Proace Verso EV, VW ID Buzz, HONGQI, BYD Tang, Nio ES8, BMW iX3, CITROËN Ë-SPACETOURER | 60-100 kWt | 5,5-28 timer | 0,9-4,5 timer | 1,2-2 timer |
Ladetid: Er det sol varmt, er det snø og kaldt?
På en god dag tar det altså cirka 14 timer å lade en batteripakke på 50 kWt. Men siden det er mange andre faktorer som spiller inn når du lader, kan det gå litt raskere, eller litt tregere.
Er det vinter, kaldt og snøen laver ned, går ladingen tregere. Er det sommer sol og varme og badestranda venter, kan ladingen gå raskere.
Et annet poeng: Du lader gjerne aldri batteriet fra null prosent til hundre prosent som i regnestykket over. Litiumbatterier går i stykker hvis de lades for mye ut – eller lades for ofte over 80 prosent kapasitet, eller under 20 prosents kapasitet. Du kan med andre ord regne med at ladingen av elbilen går litt raskere enn i eksempelet over.
Så lang tid tar det å lade en elbil i halvrask hjemmelader og halvrask ladestasjon (normal hurtiglader)
Hovedsakelig har vi to typer normal (eller treg) hurtiglading: Ladestasjon hjemme, gjerne montert i garasjen, ladestasjon på jobben, offentlig ladestasjon og normal hurtiglader langs veien.
En normal hurtigladestasjon kan gi elbilbatteriet mellom 3,6 kWt og 22 kWt.
Disse ladestasjonene lader ikke i nærheten så fort som lynladere og hurtigladere, men gjør det de skal – det tar bare litt mer tid – og de sliter ikke så mye på batteriet som hurtig- og lynladere.
Så lang tid tar det å lade elbilen i lynlader eller hurtiglader
Hurtigladere finnes i mange varianter i Norge. De fleste hurtigladerne langs norske veier leverer mellom 50 kWt og 150 kWt. Altså 50 000 til 150 000 watt per time.
Det vil si at batteriet i eksempelbilen vår lades opp på 60 minutter i en lader som gir 50 kWt og 20 minutter (⅓ time) i en lader som gir 150 kWt.
Som tidligere nevnt: Dette er avhengig av temperatur – og vi lader aldri elbilbatteriet helt fra null til hundre prosent.
For deg som er elektro- og elbilnørd og reagerer på forenklingen i denne artikkelen:
Denne artikkelen er ikke skrevet for deg 🙂. Men vi har noen tips til lesestoff om elbilbatterier hvis du vil gå litt dypere ned i litiumbatterier:
Det mest solgte elbilene i Norge – totalt – alle år*
Bilmerke/modell | Størrelse på batteri | Antall biler |
1. Tesla Model 3 | 39-59 kWt | 74 632 |
2. Volkswagen E-golf | 24-35 kWt | 48 253 |
3. Tesla Model 3 | 60-80 kWt | 38 474 |
4. BMW i3 | 22-42 kWt | 30 628 |
5. Audi e-tron | 65-86,5 kWt | 25 302 |
6. Kia Soul | 30-64 kWt | 23 975 |
7. Tesla Model S | 60-100 kWt | 21 145 |
8. HYUNDAI Kona | 39-64 kWt | 18 333 |
9. Tesla Model Y | 57-75 kWt | 5 636 |
10. Renault Zoe | 22-52 kWt | 15 574 |
